Elke zondag om 19:50 op

NPO 3

Zo strijd je tegen een jetlag

Jetlag is een bitch. Of je nou tegen of vóór die hardnekkige slaperigheid strijdt. Helaas kun je het niet laten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar wist je bijvoorbeeld dat het type vliegtuig van invloed is op de intensiteit van je jetlag? Nee, juist. En zo zijn er nog meer tips tegen deze tijdelijke slaap-waakstoornis. Want inmiddels kennen wij die jetlag wel.

Vóór de vlucht

  • Bedenk van tevoren vooral naar welke richting je reist. Als je van west naar oost vliegt, zal je meer last hebben dan wanneer je van oost naar west reist. Bovendien heeft het aantal gepasseerde tijdzones invloed op de intensiteit van een jetlag. Hoe meer tijdzones, hoe sterker de jetlag symptomen.
  • Natuurlijk ga je soms gewoon een bepaalde kant op voor die mooie bestemming. Wees dan kieskeurig bij het kiezen van een vlucht en van je vliegtuigstoel. Zo hebben nieuwere vliegtuigen vaak betere luchtzuiveringssystemen, waardoor je minder gedehydrateerd raakt. Minder dehydratie is minder koppijn en ellende.
  • Logisch, maar je zal minder rust kunnen nemen wanneer je in de middelste stoel of vlak naast het toilet zit. Kies, als het kan, dus voor een stoel waar jij je rust kan pakken.

Tijdens de vlucht

  • Ga je naar het oosten? Probeer dan in slaap te vallen.
  • Ga je naar het westen? Dan kun je het beste een kort dutje doen en groene thee drinken, om te voorkomen dat je in een al te diepe slaap valt. Geraldine’s ultieme tip: “Houd jezelf wakker door series te kijken!
  • Drink koffie met mate. Zorg dat je na 14:00 (lokale tijd) geen cafeïne meer binnen krijgt.
  • Probeer te wennen aan de nieuwe tijdzone. Zo kun je alvast je horloge aanpassen.
  • Ga alvast slapen als je ’s nachts op je bestemming aankomt.
  • Drink genoeg water. De lucht in een vliegtuig is gortdroog, waardoor je snel vocht verliest.
  • Zorg dat je genoeg lagen kleding aan hebt.
  • Gebruik oordopjes, een slaapmasker om te kunnen slapen. Nienke: “Een noise cancelling koptelefoon doet ook wonderen.”

Na de vlucht

  • Moeite met wakker worden? Schop jezelf dan zo snel mogelijk de (hotel)deur uit, de zon in. Moeite met in slaap vallen? Houd je social media cravings dan in bedwang. Geef je ogen rust, weinig licht en dus weinig beeldschermen. Minstens een uur niet. Ook zal een slaapmasker een flinke zet geven.
  • Pas je eetritme aan. Eet op normale tijden (lokale tijd) en sla alcohol de eerste twee dagen over.
  • Neem ’s ochtends een koude douche. Het is even op de tanden bijten, maar daardoor krijgt je energielevel een behoorlijke boost.
  • Beweeg veel! Vooral wanneer je van oost naar west reist, helpt ’t om lichaamsoefeningen te doen. Hoe meer beweging, hoe makkelijker je slaapt.
  • Heb je nou echt heel veel last en kan je niet meer van het reizen genieten? Overweeg dan eens melatonine in te nemen. Melatonine biedt vooral een uitkomst bij een reis van west naar oost. Het slaaphormoon melatonine maakt ons lichaam natuurlijk aan, om ons slaapritme te reguleren. Maar pas op, een teveel aan melatonine kan je ritme verder verzieken. Het werkt vooral averechts wanneer je verkeerd doseert of wanneer je ‘t op een verkeerd tijdstip gebruikt. Overleg van tevoren dus altijd met een arts!
  • Neem genoeg rust bij thuiskomst in Nederland. Maurice: “Sluit jezelf thuis op met een volle koelkast en een goede bingewatch serie. Of bekijk onze afleveringen om nog even in je vakantieland te blijven hangen.”

Ook kunnen we aanraden om een app te gebruiken. Zo is onze redactrice Marloes verknocht aan de app Timeshifter, een app die je vlak voor je reis laat wennen aan je toekomstige nieuwe tijdzone. Zo adviseert de app op welke tijden je moet slapen en hoeveel licht en/of caffeïne je zou moeten ontwijken. Daarnaast kunnen de apps Uplift en Headspace helpen in de strijd tegen jetlag. 

Maurice: “Mocht ’t allemaal niet werken, geniet dan van je jetlag! Je knikkebollende reisgenoten en -collega’s zien vechten tegen de vermoeidheid is hilarisch.”

Niet vliegen kan natuurlijk ook om die jetlag te vermijden: zie hier de route van Maurice!

Bekijk ook: Waarom je je shampoofles beter thuis kan laten

Bekijk meer